کاربرد سنگ سیلیس در دفینه

خاک سیلیس چیست-سیلیس همدان

خاک سیلیس از جمله مهم ترین مواد معدنی است که از گذشته تا به الان کاربردهای زیادی در گنج یابی، تصفیه آب، صنایع بهداشتی و … داشته است. به عنوان مثال از طریق نشانه‌های سنگ سیلیس در دفینه کمک زیادی در یافتن گنج می‌کند. در ادامه از این مطلب از سایت همدان سیلیکا شما را با خاک سیلیس آشنا آشنا می‌کنیم.

خاک سیلیس چیست ؟

سیلیسیم یکی از عناصری است که به راحتی در پوسته زمین یافت می‌شود و دارای انواع متفاوتی است. با توجه به این که سیلیسیم در طبیعت به راحتی یافت می‌شود، ما نمی‌توانیم خاک سیلیس را به صورت خالص در طبیعت پیدا کنیم، این کار به ندرت اتفاق می‌افتد و شما خیلی کم خواهید توانست خاک سیلیس خالص را در طبیعت پیدا کنید.

خاک سیلیسی یک خاک کاملا منحصر به فرد است و در ترکیب آن می‌تواند شاهد ذرات سیلیس و کائولینیت‌های صفحه ای بود. قطعا با روش‌های فیزیکی شما امکان جدا گردن این مخلوط را نخواهید داشت . با گذشت زمان شما شاهد جدا شدن بخش سیلیسی خاک خواهید بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر: معرفی انواع سنگ سیلیس و کاربرد آن‌ها

سنگ سیلیس در دفینه

نحوه تشکیل خاک سیلیس

بخش سیلیسی خاک بعد از جدا شدن در گذشت زمان به صورت یک سری دانه‌های ریز دایره شکل در می‌آید که خود از مواد ریزتری با قطر 200 نانو متر تشکیل شده اند. خاک سیلیسی به دلیل این که دارای یک ساختار  منحصر به فرد است، خواص زیادی را از جمله: سطح ویژه، جذب روغن بالا، رفتار رئولوژیکی به خود اختصاص داده است.

خاک سیلیس در فرایند تولید، از ماده اولیه ای به نام سنگ سیلیس یا همان ماسه سیلیس به دست آمده که اصطلاحا به آن Sio2 می‌گویند. سنگ سیلیس یا همان ماسه سیلیس که جزئی از مواد تشکیل دهنده خاک سیلیس هستند ، باید دارای سیلیس خالص باشند و یا این که تا جایی که امکان دارد، سیلیس درصد بالایی داشته باشد. در گذشته از سنگ سیلیس در دفینه استفاده می‌کرده اند.

نحوه تشکیل خاک سیلیسبعد از این که مواد اولیه برای تولید خاک سیلیس انتخاب شد، باید به خوبی شسته شود و بعد از آن در مرحله خرد شدن قرار می‌گیرد و پس از آن وارد مرحله دانه بندی خواهد شد. با توجه به این که از خاک سیلیس در چه صنعتی استفاده خواهد شد، دانه بندی آن متنوع خواهد بود . پس دانه بندی یکی از مهم ترین مواردی است ک در فرایند تولید خاک سیلیس باید به آن توجه شود.

خاک سیلیس معمولا مقاومت خوبی در برابر سرباره‌ها دارد و این به دلیل حرارت پایینی است که این خاک برخوردار است. فراموش نکنید، که کیفیت خاک تماما به ترکیبات آن  بستگی دارد. هرچه میزان موادی که در ترکیب خاک سیلیس استفاده می‌شود، به اندازه و متناسب باشد، خاک سیلیس دارای کیفیت بهتری خواهد بود.

کاربرد سنگ سیلیس

دفینه گذاری چیست؟

دفینه، مجموعه‌ای از سکه‌ها و اشیای باارزش بالا است که در خاک گذاشته می‌شوند. دفن ‌کننده‌های اشیای ارزشمند با قصد محفوظ نگه داشتن اشیای خود این کار را انجام می‌دهند تا در زمان مشخص مجدداً به سراغ آن بروند که البته در برخی مواقع مرگ دفن کننده موجب می‌شود اشیا دفن شده همچنان زیر خاک بمانند. دفینه‌ها ممکن است پس از گذشت زمان، توسط گنج یابان، باستان ‌شناسان و یا توسط افراد معمولی یافت شوند. پس متوجه شدید که دفینه گذاری به فرآیند پنهان سازی اشیا خاص درون خاک می‌باشد.

کاربرد سنگ سیلیس در دفینه (خاک سیلیس؛ نشانه گنج یابی)

در گذشته استفاده کردن از لایه‌های گوناگون متشکل از که از ملات‌های مختلف در دفینه گذاری رواج داشته تا محل دفینه کاملا طبیعی و محکم شود. از جمله مهم‌ترین لایه‌ها استفاده ازخاک سیلیس است. البته با مقداری تفاوت در ساختار آن، سیلیس خاکی بوده که در آن شیشه وجود دارد و شیشه موجب چسبندگی مواد می‌شود و وقتی با خاک رس مخلوط شوند مانند سنگ به هم چسبیده و تا زمانی که هوا در لایه‌های آن نفوذ نکند این خاصیت رو دارد.

زمانی که با ابزارآلاتی مانند کلنگ به آن ضربه زنیم سفت بوده ولی در صورت کندن و برخورد با هوا پودر می‌شود. این میان سنگ سیلیس در دفینه به عنوان یکی از لایه‌های دفینه برای محکم سازی می‌توان نشانه‌ای خوبی برای گنج یابی باشد.

خاک سیلیس در دفینه گذاری

جهت کسب اطلاعات بیشتر: سیلیس چیست؟

کاربرد‌های خاک سیلیس

یکی از مهم ترین کاربرد‌هایی که می‌توان اشاره کرد، پوشش‌های ضد خوردگی است. خاک سیلیس مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی دارد و از قابلیت پراکنش زیادی برخوردار است. از دیگر کاربرد‌های آن می‌توانیم به استفاده در کوره‌های القائی ، کوره‌های شیشه، کک سازی و گرم کننده‌های هوا در بلند ترین کوره‌های اشاره کنیم. خاک سیلیس در صنایع مختلفی از جمله تصفیه آب ، شیشه و سیمان ، ریخته گری و … هم کاربرد دارد. از جمله کاربردهای خاک سیلیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رسوب زدایی و سندبلاست
  • سرامیک‌سازی
  • شیشه‌سازی
  • رنگ‌سازی
  • صنایع بهداشتی
  • صنایع دارویی
  • و … .

جهت کسب اطلاعات بیشتر: سیلیس در کجا کاربرد دارد؟

کاربرد‌های خاک سیلیسکلام آخر

در مقاله ی خاک سیلیس چیست؟ به کاربرد‌ها و تعریف آن جهت آشنایی بیشتر شما پرداختیم. همچنین به کاربرد سنگ سیلیس در دفینه اشاره شده است و این ماده در صنعت و زندگی کاربرد بسیاری داشته که این امر به علت نوع ساختار آن خواهد بود. در صورتی که تمایل به خرید سیلیس دارید می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی همدان سیلیکا اقدام کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

دانستی سیلیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شرکت سیلیس همدان